نکاتی درباره خواب بچه های مدرسه ای

شاید شما هم از زمان آغاز فعالیت مدارس با موضوع بدخوابی بچه‌ها مواجه شده باشید؛ بچه‌هایی كه براحتی راضی نمی‌شوند به رختخواب بروند؛ دیر می‌خوابند و در نتیجه صبح‌ها هم راحت بیدار نمی‌شوند، اما بد نیست بدانید كه مسائل مربوط به خواب بچه‌ها یكی از شایع‌ترین مشكلاتی است كه والدین با آن روبه‌رو هستند. بسیاری از پدرها و مادرها نمی‌دانند چگونه باید فرزندانشان را راضی كنند كه به موقع بخوابند. یا شاید هم شما كودك خردسالی دارید كه می‌خواهید از همین ابتدا عادتی صحیح در مورد خوابیدن در او ایجاد كنید؛ عاداتی كه یك عمر همراه او بماند.

بعضی از كودكان مشكلات مزمن خواب دارند و بسیاری از آنها نیز (همانند بزرگسالان) در طول روز خواب‌آلود هستند. ولی می‌توان كاری كرد تا بچه‌ها راحت‌تر و بهتر بخوابند. با این شرایط خودتان نیز راحت‌تر خواهید شد.

خواب بچه‌های مدرسه‌ای
بچه‌ها در دوران مدرسه هم به 9 تا 12 ساعت خواب كافی شبانه احتیاج دارند، اما در این سنین بچه‌ها تمایل بیشتری دارند تا بیدار بمانند و در نتیجه اغلب كمبود خواب دارند، اما اینجا وظیفه شما پدر و مادر گرامی است تا خواب كافی فرزندتان را در نظر داشته و به او در حفظ آن كمك كنید.

 

(برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید )


 

اگر كودك شما در مدت زمان 15 تا 30 دقیقه بتواند بخوابد، صبح براحتی و در زمان مناسب بیدار شود و در تمام طول روز هوشیار و سرحال باشد مشخص است كه خوابی كافی و مناسب داشته است. برای این كار از معلم او نیز سوال كنید تا مطمئن شوید كودك در طول روز و در مدرسه سرحال و بیدار است. به بیان دیگر، اگر كودك بتواند راحت به رختخواب برود، راحت بخوابد و به آسانی بیدار شود، به احتمال زیاد خواب كافی و مناسب دارد.

ممكن است فرزند شما، از ساعت خوابش شكایت داشته و ناراحت باشد. بخصوص اگر دوستان او ساعاتی بیشتر بیدار بمانند. بچه‌ها معمولا در دوران مدرسه خود را با دوستانشان مقایسه می‌كنند و خیلی دوست ندارند كه تفاوت زیادی بین آنها وجود داشته باشد. بنابراین در چنین شرایطی به او بگویید كه هر فردی عادات خاص خود را دارد و این ساعت خواب برای او مناسب است.

ترویج عادات صحیح خواب

زمان خوابی مشخص برای او تعیین كنید. در ضمن بهتر است هنگام خواب او را تنها به اتاقش نفرستید و زمانی را در كنار كودك بمانید، اما در این مورد قاطع باشید و همیشه به ساعت خواب پایبند بمانید. همیشه در همان زمان مقرر، چراغ‌ها را خاموش كرده و آماده خواب شوید؛ البته برای این‌كه ساعت مناسبی انتخاب كنید، باید در رفتار و حالات فرزندتان كمی بیشتر دقت كنید. هنگام شب مراقب باشید در چه ساعتی كودك خسته شده و كم‌كم سرعت كارهایش كاهش می‌یابد. در این ساعت‌ها كودك بیشتر آماده خوابیدن است و راحت‌تر به خواب می‌رود.

بهتر است برنامه روزانه نیز منظم و دقیق باشد. ساعات بیدار شدن، غذا خوردن، خواب نیمروز و بازی كردن و تماشای تلویزیون هم باید ثابت و بر اساس برنامه باشد. با این شیوه بچه‌ها هم راحت‌تر به خواب خواهند رفت.اما به یاد داشته باشیم كه این برنامه باید همه جا و در همه مكان‌ها قابل اجرا باشد. برنامه‌ای كه تنها در خانه رعایت شود و خارج از خانه ممكن نباشد، به خوبی طراحی نشده است.
از نور محیط نیز به نفع خود استفاده كنید. هنگام شب و با نزدیك شدن به ساعات خواب، نور چراغ‌ها را كم كنید. صبح نیز كودك را در نور و روشنایی قرار دهید. این تغییر نور كمك می‌كند تا مغز كودك راحت‌تر به این چرخه خواب و بیداری عادت كند.

البته دقت كنید، هیچ وقت از خوابیدن و رفتن به رختخواب به عنوان تهدیدی برای كودك استفاده نكنید.

نوشته شده در تاریخ شنبه 12 فروردین 1391    | توسط: افسانه رحیمی    | طبقه بندی: روانشناسی کودک،     | نظرات()