" کاهش تمرکز دانش‌آموزان به دنبال افت قندخون"

باید دانش‌آموزان را تشویق کنیم تا قبل از رفتن به مدرسه صبحانه صرف کنند.

دکتر مسعود کیمیاگر در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: بحث درباره ‌تغذیه دانش‌آموزان، نیازمند بررسی چندین وجه است که شامل وعده‌های غذایی اصلی‌، میان وعده‌ها و جنبه‌های بهداشتی موادغذایی می‌شود.

برای دسترسی به بقیه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید



وی با بیان اینکه ارتباط میان استفاده از وعده های غذایی اصلی با یادگیری بسیار روشن است، اظهار کرد: دیده شده است کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند و یا کمبود آهن دارند در فراگیری مطالب دچار اشکال می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در برخی موارد مشاهده شده است که چشم‌های این دانش‌آموزان که بعضا کمبود آهن دارند، قدرت تشخیص رنگ‌ها را از دست می‌دهد. به عنوان مثال در تشخیص رنگ‌های سبز، آبی و مانند آن دچار مشکل می‌شوند. البته این عارضه با آن کوررنگی که جنبه‌های ژنتیکی دارد کمی متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود:‌ زیرا اگر مشکل تغذیه حل بشود، این عدم قدرت در تشخیص رنگ‌ها نیز رفع می‌شود.

دکتر کیمیاگر همچنین به کاهش تمرکز دانش‌آموزان به دنبال افت قندخون اشاره کرد و گفت:‌ عدم تغذیه کافی در وعده غذایی صبحانه باعث افت قندخون می‌شود. ضعف در حافظه کوتاه مدت نیز از جمله عوارض تغذیه نامناسب است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: به طور کلی امکان رشد و تکامل مغز به دنبال برخورداری از یک تغذیه صحیح فراهم می‌شود و دانش‌آموزانی ‌که تغذیه خوبی نداشته‌اند در فراگیری دچار مشکل می‌شوند.

دکتر کیمیاگر ضمن اشاره به اینکه باید دانش‌آموزان را تشویق کنیم تا حتما قبل از رفتن به مدرسه صبحانه میل کنند، گفت: این صبحانه باید یک پایه غله ای مانند نان و یک پایه لبنیات مانند پنیر یا شیر داشته باشد و بهتر است که میوه هم در کنار صبحانه باشد.

وی ادامه داد: البته خود میوه را شاید بچه‌ها دوست نداشته باشند، یا فرصت نداشته باشند که صبح استفاده بکنند، در این صورت آب میوه هم کفایت می‌کند.

این متخصص تغذیه در مورد میان وعده‌های غذایی نیز توضیح داد: متاسفانه با وجود این که بوفه‌های مدارس خودشان باید یک پایگاه تغذیه سالم باشند، اما در برخی موارد به مکان‌های ضدارزش و ضد تغذیه تبدیل شده‌اند و موادی را عرضه می‌کنند که از نظر تغذیه‌ای، ارزش غذایی پایینی دارند که ساندویچ‌ها هم از همین دسته‌اند.

دکتر کیمیاگر میوه را میان وعده‌ای مناسب عنوان کرد و گفت:‌ البته بستگی به فصل دارد که بتوانند چه میوه‌ای را با خود ببرند ولی میوه‌هایی چون سیب، گلابی، پرتقال و نارنگی مطلوب هستند. اما موز میوه پرخاصیتی نیست. یک مقدار کالری دارد و انرژی می‌رساند و سیر کننده است اما از نظر ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر کامل نیست.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد میوه هایی را هم خرد کرده و یا میوه‌ ای چون انگور را دانه دانه کرد و در یک ظرف پلاستیکی قرار داده و با خود به مدرسه ببرند، اما باید در نظر داشت که وقتی میوه‌ها خرد می‌شوند، ‌ممکن است کمی تغییر رنگ داده و ویتامین ث شان کاهش یابد.

این متخصص تغذیه نکته سوم درباره الگوهای صحیح تغذیه‌ای در میان دانش‌آموزان را رعایت جنبه‌های بهداشتی مواد غذایی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه پدیده دست فروشی در نزدیکی مدارس بسیار کاهش یافته است، اما هنوز هم عرضه مواد غذایی ناسالم و غیربهداشتی توسط دست فروش‌ها مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: مواد غذایی ناسالم که خوب نگهداری نشده و غیربهداشتی هستند ممکن است منجر به مسمومیت فرزندتان شوند، بویژه موادی چون سوسیس، کالباس و سس مایونز که فسادپذیری‌شان بالا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درخصوص لزوم توزیع شیر در مدارس نیز اظهار کرد: متاسفانه عنوان می ‌کنند شیر توزیعی در مدارس آبکی است. ممکن است برخی شیرهای کم‌چربی این گونه باشند اما معمولا برای دانش‌آموزان شیرهای ۵/۲ تا ۳ درصد چربی توزیع می‌شود و اگر برنامه‌ای باشد که بچه‌ها در مدرسه شیر میل کنند، برنامه مفیدی است.

وی افزود:‌ به طور معمول ۵۰ درصد کلسیم مورد نیاز بدن با یک لیوان شیر تامین می‌شود. یک لیوان شیر بیش از ۱۵۰ کالری ندارد و بیشتر به عنوان یک میان وعده غذایی، مطلوب است و می تواند به همراه کیک یا خرما بسیار مفید باشد.اما مصرف یک لیوان شیر به تنهایی، یک ‌صبحانه ناکافی است.


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 13 فروردین 1391    | توسط: افسانه رحیمی    | طبقه بندی: روانشناسی کودک،     | نظرات()