كمبود آهن حدود 10 نمره از ضریب هوشی كودكان می‌كاهد

یك متخصص تغذیه اظهار كرد: بهترین زمان ترشح هورمون رشد 9 شب است كه به هنگام خواب در كودكان ایجاد می‌شود و در صورت دیر خوابیدن رشد آنها دچار اختلال می‌شود.

دكتر كشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: خانواده‌ها در هنگام شروع مدارس باید به نحوی برای فرزندانشان برنامه‌ریزی كنند كه نه به خواب شب آنها لطمه وارد شود و نه به خاطر دیر خوابیدن میلی به خوردن صبحانه نداشته باشند چرا كه صبحانه از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی است و میل به آن با تنظیم خواب كودكان ارتباط مستقیم دارد.

برای دسترسی به ادامه مقاله روی ادامه مطلب کلیک کنید


 

وی همچنین افزود: البته در مدت زمانی كه كودكان یا نوجوانان در مدرسه به سر می‌برند حتما باید یك لقمه نان و پنیر و یك واحد میوه همراه داشته باشند. در صورت تمایل كودكان به خوردن تنقلات نیز مغز بادام، پسته و كشمش مهمترین مواد غذایی است كه ارزش تغذیه‌ای مناسبی دارند.

دكتر كشاورز با تاكید به توجه والدین و مدارس به این نكات بیان كرد: هم والدین باید به برنامه غذایی كودكانشان توجه لازم را داشته باشند و هم بوفه مدارس باید از آوردن مواد غذایی كم ارزش مثل سوسیس، كالباس و تنقلاتی مثل چیپس، پفك و نوشابه خودداری كنند، چرا كه این مواد نه تنها هیچ ارزش تغذیه‌ای ندارند بلكه در رشد كودكان نیز اختلال ایجاد می‌كنند و با عادت كردن كودكان به خوردن مواد تغذیه‌ای كم ارزش تمایل آنها به مواد مفید كم می‌شود.

هفته 2 تا 3 بار خوردن ماهی از بیماریهای قلبی در بزرگسالی پیشگیری می‌كند

وی در مورد وعده غذایی ناهار و شام كودكان یادآور شد: گوشت مرغ یا ماهی در هفته 2 تا 3 بار باید در برنامه غذایی كودكان گنجانده شود چون هم مزاج كودكان به آنها عادت می‌كند و هم در پیشگیری بیماریهای قلبی - عروقی كه امروزه از اولین علل مرگ و میر در كشورست جلوگیری می‌كند.

البته حبوبات و تخم مرغ نیز می‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشتها باشند در برنامه شام كودكان نیز علاوه بر نان یا برنج یا ماكارونی كه غذای اصلی شمرده می‌شود باید حتما ماست نیز گنجانده شود.

ماست جذب آهن را كاهش نمی‌دهد

دكتر كشاورز در رابطه با كاهش جذب آهن با خوردن لبنیات ‌در كودكان اظهار كرد: نگرانی برخی والدین از خوردن شیر یا لبنیات كودكان به علت كاهش جذب آهن در آنها بی مورد است و فقط شیر خاصیت كاهش آهن را دارد و در مورد ماست و دیگر لبنیات كاهش جذب آهن بسیار اندك است و با توجه به فواید زیاد لبنیات كمبود آهن به نحو دیگری باید جبران شود.

كمبود آهن 5 تا 10 نمره از ضریب هوشی كودكان می‌كاهد

دكتر كشاورز توضیح داد: در دوره دبستان تغذیه كودكان دختر یا پسر تفاوت عمده‌ای ندارد ولی با بالاتر رفتن سن آنها و تغییرات فیزیولوژیكی بدن آنها برنامه غذایی آنان نیز باید با توجه به نیازشان تغییر كند. با توجه به این كه فقر آهن 5 تا 10 نمره از ضریب هوشی كودكان می‌كاهد و در تمركز و یادگیری آنان تاثیر مستقیم دارد دخترانی كه در آستانه بلوغ هستند نیاز بیشتری به مكمل آهن دارند و به همین دلیل خوردن جگر، گوشت قرمز و مرغ و ماهی برای آنان از ضروریات محسوب می‌شود و اگر كودك یا نوجوانی دچار كم خونی باشد باید به مدت 5 تا 6 ماه مكمل آهن علاوه بر مواد غذایی مناسب مصرف كند.

این متخصص گفت: در مورد پسران نیز چون ممكن است فعالیت جسمی بیشتری نسبت به دختران داشته باشند و یا ورزش كنند به علت تعریق بدن آهن بدن آنها كم می‌شود و نیاز به مكمل نیز در آنان ضروریست.

وی همچنین اقدام برای سبوس‌دار بودن آرد نانها را در افزایش جذب آهن اقدامی ضروری خواند و افزود: با توجه به این كه آرد‌ها در كشور ما سبوس گیری می‌شوند مقدار زیادی از آهن آنها از بین می‌رود. برای جبران این روند در شهرهای سیستان و بلوچستان، بوشهر و برخی شهرهای دیگر از سبوس گیری آردها جلوگیری شد و قرار است از سال جاری در كل كشور این طرح اجرا شود و قدمی در جهت بهبود وضعیت جذب آهن حاصل شود ولی علاوه بر آن خود افراد نیز با توجه به وضعیت جسمی خود در اصلاح تغذیه خود كوشا باشند.


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 16 فروردین 1391    | توسط: افسانه رحیمی    | طبقه بندی: روانشناسی کودک،     | نظرات()